Wybrane charakterystyki produktów a sukces rynkowy nowych produktów spożywczych w opiniach nabywców finalnych

Abstrakt

Artykuł ma charakter badawczy i dotyczy nowych produktów spożyw- czych. Celem artykułu jest określenie sposobów interpretowania przez nabywców finalnych pojęcia nowego produktu spożywczego oraz poznanie ich opinii na temat nowych wyrobów spożywczych w kontekście potencjalnych preferencji nabywców i zainteresowania produktami spożywczymi o zróżnicowanych charakterystykach. Ponadto, w artykule podjęto rozważania na temat przyczyn niskiego wskaźnika sukcesu rynkowego nowych wyrobów. W celu pozyskania danych źródłowych na temat nowych produktów zastosowano badania ankietowe. Narzędziem badaw- czym była elektroniczna wersja kwestionariusza ankiety (CAWI). Zasięg prze- strzenny badania obejmował cały kraj. Wyniki przeprowadzonych badań wska- zują, że pojęcie nowego produktu utożsamiane było przez ankietowanych przede wszystkim z produktem o zmodyfikowanym składzie. Ponadto badani poszukują głównie nowych wyrobów mających więcej zastosowań oraz zaspokajających kil- ka potrzeb. Niskie powodzenie rynkowe wielu nowych produktów to wynik mało wyrazistej ich oferty. Można również zauważyć, że opinie ankietowanych na temat źródeł sukcesu rynkowego wyrobów spożywczych oraz ich porażki wzajemnie ze sobą korespondują.

Autorzy

artykuł
Polski
2023
8
4
5-15
otwarte czasopismo
CC BY- NC 4.0 Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 4.0
ostateczna wersja opublikowana
w momencie opublikowania
2024-01-17
70
0
0
0