Abstrakt
Artykuł ma charakter badawczy i dotyczy nowych produktów spożyw-
czych. Celem artykułu jest określenie sposobów interpretowania przez nabywców
finalnych pojęcia nowego produktu spożywczego oraz poznanie ich opinii na temat
nowych wyrobów spożywczych w kontekście potencjalnych preferencji nabywców
i zainteresowania produktami spożywczymi o zróżnicowanych charakterystykach.
Ponadto, w artykule podjęto rozważania na temat przyczyn niskiego wskaźnika
sukcesu rynkowego nowych wyrobów. W celu pozyskania danych źródłowych na
temat nowych produktów zastosowano badania ankietowe. Narzędziem badaw-
czym była elektroniczna wersja kwestionariusza ankiety (CAWI). Zasięg prze-
strzenny badania obejmował cały kraj. Wyniki przeprowadzonych badań wska-
zują, że pojęcie nowego produktu utożsamiane było przez ankietowanych przede
wszystkim z produktem o zmodyfikowanym składzie. Ponadto badani poszukują
głównie nowych wyrobów mających więcej zastosowań oraz zaspokajających kil-
ka potrzeb. Niskie powodzenie rynkowe wielu nowych produktów to wynik mało
wyrazistej ich oferty. Można również zauważyć, że opinie ankietowanych na temat
źródeł sukcesu rynkowego wyrobów spożywczych oraz ich porażki wzajemnie ze
sobą korespondują.