Rynek napojów energetyzujących jest dynamicznie rozwijającą się branżą o wciąż dużym
potencjale wzrostu. Na polskim rynku dostępnych jest wiele różnorodnych marek napojów
energetyzujących, począwszy od znanych światowych marek takich, jak Red Bull,
a skończywszy na markach własnych sieci handlowych i stacji benzynowych. Głównymi
konsumentami napojów energetyzujących w Polsce, jak również w innych krajach, są osoby
młode, w tym studenci. Celem badań była ocena świadomości konsumenckiej studentów na
temat napojów energetyzujących z uwzględnieniem preferencji, przyczyn i częstotliwości ich
spożywania. Badania przeprowadzono w 2021 roku, przy wykorzystaniu autorskiej ankiety,
którą skierowano do 110 studentów Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie. Stwierdzono,
że w grupie ankietowanych napoje energetyzujące spożywało przynajmniej raz w życiu ponad
94% studentów. Ankietowani sięgali po napoje energetyzujące przede wszystkim w celu
zmniejszenia uczucia senności (75,3%) oraz dostarczenia organizmowi energii (48,2%). Przy
wyborze napojów energetyzujących najczęściej zwracali uwagę na smak (70%), cenę (62,4%)
oraz markę (42,8%). Ponad 82% respondentów była świadoma, że napoje energetyzujące
mają szkodliwy wpływ na zdrowie, jak również, że można się od nich uzależnić. Co ważne,
u ponad 34% ankietowanych, którzy kiedykolwiek spożywali takie napoje, wystąpiły
niekorzystne objawy, które mogą świadczyć o negatywnym ich wpływie na zdrowie.