Głównym celem pracy było przeprowadzanie badań dotychczasowego procesu
inwestycyjnego, oddziaływania budowy dróg na strukturę przestrzenną obsza-
rów wiejskich wraz z wyodrębnieniem i analizą kosztów inwestycyjnych. Analiza
kosztów w trakcie przygotowania i realizacji inwestycji drogowej polegającej na
budowie drogi ekspresowej S17 na odcinku Kurów–Lublin–Piaski, miała na celu
wyłonienie tych kosztów, które są ponoszone zbędnie w tradycyjnym procesie
inwestycyjnym lub ich ciężar ekonomiczny może zostać zastąpiony innymi
działaniami, albo poniesienie tych kosztów może zostać przeniesione w czasie.
Dodatkowo przestawiono prognozę koniecznych do poniesienia kosztów utrzy-
mania zbędnej infrastruktury drogowej w perspektywie 25-letniej. Wyliczenia
oparto na symulacji nowej linii rozgraniczającej inwestycję, której przebieg
został określony w oparciu o posiadaną wiedzę naukową i ekspercką, popartą
wieloletnim doświadczeniem w obszarze drogowych inwestycji liniowych.