Inwestycja drogowa, jak wiele innych zadań składa się z wielu pozycji kosztów, które
są niezbędne do poniesienia, by uzyskać zakładany pierwotnie produkt. Narzędziem
umożliwiającym racjonalizację tych kosztów jest między innymi optymalizacja
procesów, która polega na zmianie istniejących procesów w zakresie wybranych
parametrów tj. kosztów, jakości i czasu. Autorzy zaproponowali autorski sposób
zmiany procesu inwestycyjnego, w taki sposób, by cel główny inwestycji drogowej
był osiągalny w zbliżonej perspektywie czasowej i finansowej, jednak z poszano-
waniem praw i interesów podmiotów dotychczas całkowicie pomijanych, czyli
mieszkańców wsi. Zaproponowany sposób racjonalizacji procesu inwestycyjnego
w zakresie budowy dróg ekspresowych i autostrad, który po wprowadzeniu pro-
cesu scalania gruntów, jako elementu przygotowania inwestycji, zminimalizuje
oddziaływanie inwestycji drogowych na rolniczą przestrzeń produkcyjną. Właściwe
wykorzystanie instrumentu scalenia gruntów w procesie inwestycyjnym przyczyni
się do zmniejszenia kosztów. Badania przeprowadzono na odcinku 66,8 kilometrów
dwujezdniowej drogi ekspresowej S17 położonej w województwie lubelskim.